Voit lisätä bullet-pointteja painamalla "lisää" täytettyäsi tekstikentän ja poistaa niitä painamalla oikeassa reunassa olevaa "X"-painiketta. "Luo PDF"-napilla voit tulostaa mallisi PDF-muodossa. "Generoi CSV"-napilla voit generoida siitä CSV-tiedoston, jonka voit tallentaa kovalevyllesi ja avata uudestaan näin halutessasi "Tuo CSV"-napin avulla. "Tyhjennä!"-napilla voit tyhjentää mallin. "Lisää tietoa" -nappia painamalla opit lisää NABC-mallista.
NABC-malli toimii apuna rahoitusta haettaessa. NABC-malli (Need, Approach, Benefits, Competition) on Stanford Research Instituten kehittämä malli innovaatioiden kehittämiseen, arvioimiseen ja esittelyyn. NABC-malli auttaa jäsentämään innovaation kehittämisprojektin tavoitteita ja vaatimuksia, ja sen soveltamista edellytetään usein esimerkiksi rahoitusta haettaessa. NABC-malli rakentuu neljästä elementistä: tarve, lähestymistapa, hyödyt ja kilpailu. Innovaatiota tai tuotetta tarkastellaan kunkin elementin näkökulmasta, ja näin pyritään saamaan kokonaiskuva tarjottavasta lisäarvosta ja kehittämiseen liittyvistä haasteista. Innovaatiota voidaan edelleen kehittää esittämällä rakennettua NABC-mallia erilaisille sidosryhmille ja tekemällä innovaatioon parannuksia saadun palautteen perusteella.
Tarve: NABC-mallin ensimmäisessä osiossa määritellään markkina ja asiakkaiden tarpeet, joihin arvioitava innovaatio vastaa. Miksi innovaatio on luotu ja mitä tarvetta tai ongelmaa sillä pyritään ratkaisemaan? Potentiaalinen kohderyhmä yksilöidään ja pyritään selvittämään tarpeiden laajuus sekä kohderyhmän oma tietous tarpeistaan.
Lähestymistapa: Lähestymistavan hahmottamisessa selvitetään, kuinka innovaatio ratkaisee ongelman ja poikkeaako se kilpailijoiden ratkaisumallista. Innovaattorin kannalta olisi hyödyllistä pyrkiä erottautumaan muista saman alan toimijoista kehittämällä valtavirrasta poikkeava ratkaisutapa potentiaalisten asiakkaiden ongelmiin. Lähestymistapa-osiossa selvitetään myös, kuinka tuotteen liiketoiminnallinen puoli rakentuu ja kuinka innovaatio käytännössä toimitetaan asiakkaille.
Hyöty: Hyöty-osiossa tuodaan esiin asiakkaalle tarjottava lisäarvo. Kuinka innovaatio edistää ja parantaa potentiaalisen asiakkaan elämää? Hyötyä pyritään määrittelemään spesifisti, säästetäänkö innovaation avulla: aikaa, rahaa tai vaivaa.
Kilpailijat: Innovaation kanssa kilpailevat tuotteet ja ratkaisut tulee yksilöidä ja analysoida niiden ominaisuuksia. Mitkä ovat kilpailijoiden vahvuudet ja heikkoudet? Kuinka NABC-analyysin kohteena oleva innovaatio eroaa keskeisistä kilpailijoista?