10 P Marketing Mix
Lisää tietoa työkalusta
10 P Marketing Mix on markkinointityökalu, jota voidaan käyttää innovaation tuotteistamisen suunnittelun ja menekin edistämisen apuvälineenä.
Käytettäessä 10 P Marketing Mixiä innovaation tuotteistamisessa markkinapotentiaalia arvioidaan kymmenen soveltuvan näkökulman valossa. Osa-alueista muodostuu kokonaisnäkemys oikeasta markkinasegmentistä ja parhaista tavoista kyseisen innovaation markkinointiin.
Markkinointisuunnitelmassa (markkinointi mixin näkökulmasta) olennaisimmat seikat ovat määrittää tuotteelle soveltuva hinta, myyntikanava ja tapa, jolla myyntiä edistetään. Jos tuotteen menekki kasvaa, tulee arvioida soveltuvat myynti- ja markkinointikampanjat ja järjestää niiden seuranta. Arvioitavaksi tulee myös sidosryhmäsuhteet ja mahdolliset myynti- ja markkinointipartnerit sekä innovaattorin oma rooli menekinedistämisessä.
Menetelmä pohjautuu alunperin Harvardin professori James Cullitonin 1940-luvun lopulla kehittämään Marketing Mixiin, Product, Price, Place, Promotion.