Lean Canvas
Lisää tietoa työkalusta
Lean Canvaksen on kehittänyt Ash Maurya ja se perustuu Business Model Canvakseen. Lean Canvas on rakenteeltaan taulukko, joka koostuu yhdeksästä elementistä. Elementtien avulla yrityksen toiminta voidaan purkaa osatekijöihinsä ja saada näin kokonaiskuva ansaintalogiikasta, menestystekijöistä, ongelmista ja niiden ratkaisutavoista.
Käytännössä Lean Canvasta aletaan täyttämään listaamalla ruudukkoon tarkasteltavan kohteen ominaisuudet kunkin yhdeksän elementin osalta. Järjestys, jossa osatekijöitä käydään läpi voi vaihdella, mutta se voi edetä start up -vaiheessa olevan yrityksen osalta esimerkiksi näin: Keitä ovat asiakkaamme, mikä on asiakassegmenttimme? Mitä asiakkaidemme ongelmia tuotteemme ratkaisee? Mitä tulovirtoja saamme, eri asiakkaat ja asiakassegmentit? Mitä ratkaisuja tarjoamme? (Kaikille aiemmin ongelmiksi todetuille asioille tulisi löytää tässä ratkaisu), Mitä erityistä tarjoamme, miksi asiakkaiden tulisi valita juuri meidät? Millä mittareilla mittaamme onnistumistamme? (esimerkiksi liikevaihdon kasvu, asiakkaiden määrä, voitto jne.) Mikä on kustannusrakenteemme, break even, kiinteät ja muuttuvat kustannukset? Mitä erityistä meillä on, mikä erottaa meidät kilpailijoistamme, jotain mitä muut eivät voi kopioida tai saavuttaa
Tilanteen muuttuessa Lean Canvas voidaan täyttää uudestaan tai käydä yksitellen läpi joitain erityisesti kehittämistä vaativia osa-alueita.
Lean canvas tarkemmin:
Ongelma
- Listaa asiakkaasi kolme keskeistä ongelmaa, jotka pyrit ratkaisemaan
- Kuinka asiakkaat ovat ratkaisseet ongelmansa tähän asti?
Ratkaisu
- Kuvaile kuinka tuotteesi ratkaisee kunkin asiakkaan ongelmista?
Mittarit
- Lista keskeisistä tunnusluvuistasi, myynti, kate, tase, ”burn rate” jne.
Kustannusrakenne
- Listaa kiinteät kustannukset: toimitilan vuokra, kuukausipalkat jne.
- Listaa muuttuvat kustannuksesi (toiminnan volyymin mukaan muuttuvat) materiaalien hankinta, kuljetus, mahdollisesti energia jne.
Uniikki arvolupauksesi
- Kuvaile, mikä selkeä, hyödyllinen ja eduksesi oleva tuotteesi piirre tai ominaisuus saa sen erottumaan kuluttajan silmissä kilpailijoistaan
Epäreilu kilpailuetu
- Mikä tuotteessa on sellaista, että kilpailijoiden on erittäin vaikea tai mahdoton kopioida tai ostaa sitä, kuten ainutlaatuinen suojattu teknologia, erityislaatuinen henkilö tms.
Kanavat
- Listaus niistä myyntikanavista, joissa tuotteitasi myydään tällä hetkellä
Liikevaihto/myyntivirrat
- Listaus kaikista yritykselle tulevista tai tuotteesi generoimista tulovirroista
Asiakassegmentit
Lista tuotteesi olemassa olevista asiakassegmenteistä ja potentiaalisista asiakaskunnista. Esimerkiksi ”aikaiset omaksujat”.