10 P Marketing Mix
Mer Information om Verktyget
10 P Marketing Mix är ett marknadsföringsverktyg som används för att planera kommersialiseringen av en innovation och främja dess försäljning.
När 10 P Marketing Mix används vid produktifiering av en innovation bedöms marknadspotentialen utifrån tio relevanta perspektiv. Dessa områden skapar en helhetsbild av den rätta marknadssegmenteringen och de bästa strategierna för att marknadsföra innovationen.
I en marknadsföringsplan (ur marknadsföringsmixens perspektiv) är de viktigaste faktorerna att fastställa en lämplig prisnivå, välja rätt försäljningskanal och besluta om hur försäljningen ska främjas. Om efterfrågan på produkten ökar bör lämpliga försäljnings- och marknadsföringskampanjer utvärderas och en uppföljning av dem organiseras. Dessutom bör intressentrelationer, potentiella försäljnings- och marknadsföringspartners samt innovatörens egen roll i försäljningsfrämjandet beaktas.
Metoden är ursprungligen baserad på Marketing Mix, utvecklad av Harvard-professorn James Culliton i slutet av 1940-talet, som innefattar Product, Price, Place och Promotion.