Lean Canvas
Mer Information om verktyget
Lean Canvas utvecklades av Ash Maurya och är baserad på Business Model Canvas. Det är strukturerat som en tabell bestående av nio element. Dessa element hjälper till att bryta ner företagets verksamhet i komponenter och ger en helhetsbild av intäktslogik, framgångsfaktorer, problem och lösningar.
I praktiken fylls Lean Canvas i genom att lista egenskaperna hos det analyserade objektet för vart och ett av de nio elementen. Ordningen i vilken komponenterna behandlas kan variera, men för ett startupföretag kan processen se ut så här: Vilka är våra kunder? Vilken är vår kundsegmentering? Vilka kundproblem löser vår produkt? Vilka intäktsströmmar har vi från olika kunder och segment? Vilka lösningar erbjuder vi? (Alla tidigare identifierade problem bör ha en motsvarande lösning.) Vad gör oss unika och varför ska kunderna välja oss? Hur mäter vi framgång? (Till exempel omsättningstillväxt, antal kunder, vinst, etc.) Hur ser vår kostnadsstruktur ut, inklusive break-even-punkt, fasta och rörliga kostnader? Vad skiljer oss från konkurrenterna, något som andra inte kan kopiera eller uppnå?
Om situationen förändras kan Lean Canvas fyllas i på nytt eller vissa specifika områden som kräver förbättring gås igenom individuellt.
Detaljerad genomgång av Lean Canvas:
Problem
Lista de tre viktigaste problemen som dina kunder står inför.
Hur har kunderna löst dessa problem hittills?
Lösning
Beskriv hur din produkt löser varje kundproblem.
Nyckeltal
Lista viktiga nyckeltal såsom försäljning, bruttomarginal, balansräkning, ”burn rate” etc.
Kostnadsstruktur
Lista fasta kostnader: hyra, månadslöner, etc.
Lista rörliga kostnader (beroende på verksamhetsvolym): materialinköp, transport, eventuellt energikostnader, etc.
Unikt värdeerbjudande
Beskriv den tydliga, fördelaktiga och särskiljande egenskapen hos din produkt som gör att den sticker ut i konsumentens ögon jämfört med konkurrenterna.
Orättvis konkurrensfördel
Vad har din produkt som gör det mycket svårt eller omöjligt för konkurrenterna att kopiera eller köpa? Exempelvis en unik patenterad teknologi, en mycket specialiserad individ, etc.
Kanaler
En lista över försäljningskanaler där dina produkter säljs idag.
Intäktsströmmar
En lista över alla inkomstkällor för företaget eller intäktsströmmar som genereras av produkten.
Kundsegment
En lista över befintliga kundsegment för din produkt samt potentiella målgrupper, exempelvis ”tidiga användare”.